Produkttesting i Finnabotn og Saurdalen

I 2019 gjennomførte Balestrand Adventure ein produkttest i samarbeid med studendear på linja Natur- og opplevelsesbasert reiseliv på Høgskulen på Vestlandet i Sogndal. Dei reiste ut til Balestrand for å teste eit produkt der ein reiste inn til Finnabotn med RIB, og så opp til parkeringsplassen i Saurdalen med minibuss for å sjå utsikten.

I 2020 blei turen til Finnabotn tilbudt som fast dagleg tur, utan bussturen til Kvamsøy.

Vi fekk ærlige, nyttige tilbakemeldingar frå dei, som du kan lese nedanfor. Kanskje du òg har ein idé du vil teste? Vi anbefaler varmt å bruke høgskulen sine studentar til dette.

Inst i Finnabotn. Foto: Vegard Aasen

Forventninger

  • Vi hadde uklare forventninger i og med at kombinasjonen RIB og buss ikke blir markedsført så visste vi ikke hva vi gikk til. For at vi skulle kunne gi gode tilbakemeldinger hadde det nok vært en fordel om vi hadde hatt samme utgangspunkt som en eventuell turistgruppe med tanke på markedsføring (det burde kanskje vært laget et eksempel?)

  • Gikk inn med forventninger om at bussturen skulle matche RIB-turen

Første møte

  • Viktig å kartlegge gruppen før start (skader/sykdommer/etc.)

  • Ha en skikkelig introduksjon ved å gå gjennom forventninger hos gruppen, kanskje se litt hvilke interesser denne gruppen har for så og tilpasse stoppene deretter

Guidingen

  • Ikke gå gjennom temaer som guiden ikke har kunnskap om. Da må guiden leses opp på forhånd (for eksempel geologi-stoppet)

  • Gjøre formidlingen mer om til storytelling i stedet for oppramsing av fakta (et godt eksempel er å fortelle historien om Synnøve Finden på en entusiastisk/eventyrlig måte) (historien om frieriet er også et godt eksempel, utfyll historien)

  • Legge inn mer personlige fakta (historier om familie etc.) (alternativer for guider som kanskje ikke har samme personlige tilknytning til Balestrand kan være artige historier fra området)

  • Svare på spørsmål når de kommer i stedet for å vente til det faktiske stoppet

Selve turen/produktet

  • Kunne vært lagt inn et stopp ved hotellet, kanskje slå det sammen med villa-stoppet

  • Turen må markedsføres som at den er på lik linje som, eller om ikke bedre enn Nærøyfjorden

  • Vurdere et stopp ved kirken hvor de eventuelt kan gå ut av båten (se an gruppen). Stoppet trenger ikke å bli markedsført, men som en bonus på turen.

  • Kan lages et alternativt produkt hvor gjestene går i land i Finnabotn og spiser mat/lager bål/tar en kaffe, eller bare får bruke og nyte naturen (vi tror at dette kunne vært et bedre produkt enn bussturen)

  • For oss var bussturen ganske skuffende da det tok lang tid og var for lite givende. Det må lages til noe på toppen, men vi tror et alternativt RIB-produkt kunne vært bedre å satse på

  • Få RIB-turen til et helhetlig produkt, kanskje med lunsj, og dropp bussturen

  • Alle fra gruppen hadde som høydepunkt da vi kjørte forbi Finnabotn og videre innover. Det som gjorde dette så bra var overraskelsesmomentet, det at vi ikke visste at vi verken skulle eller kunne kjøre inn dit var veldig bra

  • Det kan bli laget til en gapahuk helt innerst i Finnabotn, kanskje litt oppe i skogen, med tørr ved og lagret vann slik at man kan ha et stopp her til og med i regnvær.

  • Dere må være innovative og tørre å satse på dette produktet for og trumfe Nærøyfjorden. Inkluder mat, drikke, tur i land… 

  • Gjøre en avtale med grunneierne/eierne av huset innerst i Finnabotn og lage et stopp der

  • Formidling og storytelling er viktigere enn de fysiske stoppene, alle stopp kan bli interessante med riktig formidling 

  • Fortell mer om Jostedalsbreen på det første stoppet. Bre og klima er interessant, spesielt for folk fra andre plasser enn Norden. Guidene kan lese seg litt opp på temaet, så blir det fort bra

  • Vurder om guiden skal gå fram i båten under formidling. Det er lettere for gjestene å følge med og engasjere seg om guiden er foran og ikke bak.

  • Greit med lunsj mellom rib og buss

  • Det må være en mer strukturert overgang mellom RIBen og bussen, gjestene må få informasjon og alle de ansatte som er involvert må være engasjerte

  • Kanskje gå i land et annet sted og møte bussen for å få en større sammenheng mellom rib og buss

  • Bussturen gjennom Villavegen kunne godt ha blitt guidet. Historier om de forskjellige husene osv.

  • Hvis bussturen skal være et produkt kan det kanskje markedsføres som en lunsj m/utsikt, og at bussturen ikke er en del av produktet, men heller noe som er nødvendig for å komme til produktet. Avtale med lokale bedrifter (bakeri osv).

  • Parker bussen et annet sted en rett ved siden av sitteområdet

  • Aketur på vinteren kan være givende for turistene. Truger opp og akebrett ned.

  • Kan vurdere alternative utsiktspunkt

Området

  • Fantastiske omgivelser

  • Trumfer lett Nærøyfjorden

  • Alle stoppene som var lagt inn på RIB-turen var veldig bra

  • Veldig positivt at det ikke er cruiseturisme i området

  • Området vi kom til på bussturen var ikke så spektakulært

Hvis dere skal ha flere testgrupper anbefaler vi å behandle gruppen som dere ville behandlet en turistgruppe. Da vil dere nok få mer matnyttige tilbakemeldinger.

Takk for turen!

Jesse BrattComment